دیزاین پترن در حقیقت راه حل مسائل طراحی نرم افزار هستند که بارها و بارها در دنیای توسعه نرم افزار تکرار میشوند. الگوهایی از طراحی قابل استفاده مجدد (reusable) و تعامل اشیاء.
کتاب Gang of Four یا به اختصار GOF الگوهای طراحی نرم افزار را مورد طبقه بندی قرار داده اند و در سال 1994 توسط همین گروه Gang of four یا دسته چهار انتشار پیدا کرده است.
چهار نویسنده این کتاب، اریک گاما (Erich Gamma)، ریچارد هلم (Richard Helm)، رالف جانسون (Ralph Johnson) و جان ولیزدس (John Vlissides) هستند.
انواع دیزاین پترن
دیزاین پترن ها به سه دسته کلی تقسیم میشوند.
Creational Design Patterns
یکی از زیرشاخه های الگوهای طراحی، Creational Design Patterns است. این الگو راهی جهت ساخت و ایجاد اشیاء (object) از کلاس ها را ارائه میدهد. ساخت یک شیء با استفاده از new کردن آن کلاس در اصطلاح hard code کردن راه حل خوبی نیست و بهتر است از الگوهای طراحی Creational استفاده کرد.
این الگو ها شامل دسته بندی های زیر میباشد:
(با کلیک روی هر کدام از دیزاین پترن ها میتوانید مطلب کاملی به همراه کد در رابطه با آن دیزاین پترن مطالعه نمایید)
Structural Design Patterns
یکی از زیرشاخه های الگوهای طراحی، Structural Design Patterns است. این الگوها درمورد چگونگی ترکیب اشیاء و کلاس ها بایکدیگر صحبت میکند.
- Adapter Pattern
- Bridge Pattern
- Composite Pattern
- Decorator Pattern
- Facade Pattern
- Flyweight Pattern
- Proxy Pattern
Behavioral Design Patterns
یکی از زیرشاخه های الگوهای طراحی، Behavioral Design Patterns است. تمرکز و وظیفه اصلی این دیزاین پترن ها تعامل اشیاء و جداسازی وظایف آن ها از یکدیگر است.
نظرات