STRUCTURAL DESIGN PATTERNS
یکی از زیرشاخه های الگوهای طراحی، Structural Design Patterns است. این الگوها در مورد چگونگی ترکیب اشیاء و کلاس ها بایکدیگر صحبت میکند. به طور کلی استفاده از دیزاین پترن های برای راحتی و سهولت و همچنین سرعت بخشین به کد نویسی در نظر گرفته می شود.
Facade Design Pattern
دیزاین پترن Facade یکی از زیرشاخه های الگوهای طراحی از نوع Structural است.
الگوی طراحی Facade یک رابط یکپارچه برای مجموعه ای از رابط ها در یک زیر سیستم فراهم می کند. این الگو یک رابط سطح بالاتر را تعریف می کند که استفاده از زیر سیستم را آسان تر می کند.
میزان استفاده : زیاد
پیاده سازی دیزاین پترن Facade
فرض کنید سه کلاس دایره، مربع و مستطیل را داریم. حالا کلاس ShapeFactory را بصورت زیر تعریف کنیم.
class ShapeFactory { private Circle circle; private Square square; private Rectangle rectangle; public ShapeFactory() { circle = new Circle(); square = new Square(); rectangle = new Rectangle(); } public Circle GetCircle() { return circle; } public Square GetSquare() { return square; } public Rectangle GetRectangle() { return rectangle; } }
همانطور که در کد بالا مشاهده میکنید، با توجه به اینکه ما ۳ زیرکلاس داریم، ۳ متد برای دریافت objectهای ایجاد شده در سازنده کلاس را داریم که هرگاه نیاز به دریافت objectای از این کلاس ها داشتیم میتوانیم از این متدها استفاده کنیم.
حال به سراغ متد main میرویم.
static void Main(string[] args) { try { var shapeFactory = new ShapeFactory(); var circle = shapeFactory.GetCircle(); circle.Draw(); var rectangle = shapeFactory.GetRectangle(); rectangle.Draw(); var square = shapeFactory.GetSquare(); square.Draw(); } catch (Exception ex) { ShowError(ex.Message); } Console.ReadLine(); }
برای آموزش رایگان در مورد انواع دیزاین پترن ها و معماری های نرم افزار می توانید به این آموزش مراجعه نمایید:
معماری نرم افزار مهم ترین پترن های معماری نرم افزار
دیزاین پترن یا الگوی طراحی چیست؟
دیزاین پترن در حقیقت راه حل مسائل طراحی نرم افزار هستند که بارها و بارها در دنیای توسعه نرم افزار تکرار میشوند. الگوهایی از طراحی قابل استفاده مجدد (reusable) و تعامل اشیاء.
نظرات